Zo doe je dat : de instellingen van de headset nakijken
Inhoud
ℹ️ Wanneer uw headset niet correct functioneert, kan de oorzaak zich op verschillende niveaus bevinden:
- het ontbreken van de vereiste software voor de headset
- de manier waarop de headset fysiek met de PC/laptop is verbonden (bijvoorbeeld via Bluetooth)
- instellingen in het besturingssysteem (Microsoft Windows, macOS van Apple)
- instellingen in de Flow-applicatie
In dit artikel helpen we u stap voor stap om alles te overlopen.
1. Is de vereiste software voor je headset geïnstalleerd?
ℹ️ Elke fabrikant van headsets beveelt aan om de bijhorende software te installeren op elke PC of laptop waar je headset fysisch aan verbonden is via een USB aansluiting.
De software zorgt ervoor dat je headset op regelmatige basis de nodige updates ontvangt.
In de software kunnen diverse instellingen aanpast worden zodat de headset optimaal werkt.
Beschikt u over een headset van het merk :
-
Jabra, installeer dan Jabra Direct :
https://www.jabra.com/nl-nl/software-and-services/jabra-direct -
Poly (voordien Plantronics), installeer dan Poly Lens :
https://www.hp.com/us-en/poly/software-and-services/software/poly-lens/app.html -
EPOS (Sennheiser), installeer dan EPOS Connect :
https://www.eposaudio.com/en/be/software/epos-connect -
Yealink, installeer dan Yealink USB Connect :
https://www.yealink.com/nl/product-detail/usb-connect-management
De software zorgt ervoor dat de headset op regelmatige basis de juiste updates ontvangt.
In de software kunnen diverse instellingen aanpast worden zodat de headset goed werkt.
2. Is je headset (fysiek) correct aangesloten?
ℹ️ Een zakelijke headset wordt via een USB-A of USB-C aansluiting verbonden met de PC of laptop.
Een USB-A aansluiting ziet er als volgt uit :
Een USB-C aansluiting ziet er als volgt uit :
⚠️ Sluit de headset nooit aan via een jack stekker, enkel via een USB-A of USB-C aansluiting.
Een jack steker ziet er als volgt uit :

Sluit een draadloze bluetooth headset aub steeds aan via de meegeleverde dongle
Veel Bluetooth-headsets worden geleverd met een vooraf gepairde (gekoppelde) dongle.
De Bluetooth-verbinding loopt niet via de computer zelf, maar rechtstreeks tussen de dongle en de headset.
Plaats de dongle in een beschikbare USB-poort van de laptop, bij voorkeur niet in een dockingstation, maar in een beschikbare USB-poort in de laptop zelf.
Het gebruik van deze dongle biedt doorgaans betere prestaties dan verbinding maken via de ingebouwde Bluetooth van een pc of laptop.
Een dongle ziet er als volgt uit:
Hier zijn de belangrijkste voordelen van het gebruik van de dongle:
✅ 1. Stabielere verbinding
De dongle gebruikt vaak een sterkere, speciaal afgestelde Bluetooth-verbinding, waardoor:
- minder interferentie optreedt (met wifi, muizen, toetsenborden, etc.)
- je een stabieler signaal hebt
- je meer afstand kunt overbruggen zonder onderbrekingen
- ingebouwde laptop-Bluetooth is vaak van mindere kwaliteit en deelt antennes met andere draadloze functies.
✅ 2. Betere geluidskwaliteit
Veel dongles gebruiken speciale audioprofielen of proprietary codecs (*) die laptops niet ondersteunen.
Hierdoor krijg je:
- betere microfoonkwaliteit
- hogere stabiliteit
Bij directe Bluetooth-koppeling gaat de microfoonkwaliteit vaak aanzienlijk achteruit.
ℹ️ (*) Een proprietary codec is een eigen audio-codec die de fabrikant van de headset gebruikt.
Waarom bestaan proprietary codecs?
- Betere prestaties dan standaard Bluetooth
- Betere microfoonkwaliteit dan standaard Bluetooth
-
Meer controle over verbinding en energieverbruik
Een codec is een stukje technologie (software, hardware of beide) dat audio comprimeert en decomprimeert. Het woord komt van coder / decoder.
✅ 3. Plug-and-play zonder problemen
Via een dongle:
- is pairing (koppeling tussen dongle en headset) gedaan → de headset is onmiddellijk klaar voor gebruik
- je hoeft geen Bluetooth-instellingen op je laptop aan te passen
🧩 Samengevat
Een overzicht waarom je beter de meegeleverde dongle gebruikt ipv de ingebouwde Bluetooth van de PC/laptop:
| Aspect | Dongle | Ingebouwde Bluetooth van PC/laptop |
|---|---|---|
| Stabiliteit | ⭐⭐⭐⭐ | ⭐⭐ |
| Geluidskwaliteit | ⭐⭐⭐⭐ | ⭐⭐ (slechter bij microfoon) |
| Plug-and-play zonder problemen | Geen | Wel manuele acties |
| Bereik | Groot | Gemiddeld |
⚠️ Verbind de headset nooit tegelijk met de dongle én tevens met de ingebouwde Bluetooth van je laptop of pc!
Gebruik de headset niet tegelijkertijd via de dongle op één PC en bovendien via de ingebouwde Bluetooth op een andere PC.
3. Staan de instellingen in Windows juist ingesteld?
ℹ️ De ondersteuning van Microsoft Windows 10 is gestopt op 14 oktober 2025.
Na 14 oktober 2025 biedt Microsoft geen gratis updates, technische assistentie en beveiligingsfixes meer aan voor Windows 10 en raadt Microsoft aan om over te stappen op Windows 11.
Voor een upgrade van uw PC of laptop van Windows 10 → Windows 11 : neem contact met uw IT-partner aub.
1. Het icoon voor de geluidsinstellingen bevindt zich rechts beneden op uw bureaublad.
Klik aub op dit icoon met de rechtermuisknop :
2. Er wordt een nieuw venster geopend, klik aub op Geluidsinstellingen openen :

Er wordt een nieuw venster geopend waarin u de geluidsinstellingen kan controleren en eventueel aanpassen.
3. Controleer of uw headset (merk en type) correct is ingesteld.
4. Controleer of het volume niet op 0 (helemaal geen geluid) staat of te stil is ingesteld.
5. Controleer of uw headset (merk en type) correct is ingesteld.
6. Test de microfoon van uw headset door deze op te zetten en iets in de microfoon te zeggen.
Als uw microfoon normaal werkt, zal de blauwe balk bewegen :

7. Klik aub op Volume- en apparaatvoorkeuren van app.
8. Controleer of uw headset (merk en type) correct is ingesteld voor de Flow app.
4. In de Flow-applicatie
1. Klik in de Flow-applicatie op Instellingen
2. Klik vervolgens op Telefonie en audio
3. Klik aub op Audioapparaat

4. Controleer of uw headset (merk en type) correct is ingesteld in Audio-ingang en Audio-uitgang.
5. Controleer het Volume
6. Doe een testoproep
U belt nu naar een testnummer van Commflow.
Een dame vraagt u om enkele woorden of een zin in te spreken.
Wat u inspreekt wordt opgenomen en onmiddellijk daarna opnieuw afgespeeld.
Via deze procedure kan u uw microfoon en oortjes van uw headset testen.

❓ Is iets niet helemaal duidelijk, of heeft u een bijkomende vraag?
Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via support@commflow.be